Časopis za pokrajino Posavje
8.07.2020
POSAVSKI OBZORNIK
novi
arhiv

Fotografske zgodbe skozi igro svetlobe

Objavljeno: Petek, 29.05.2020    Rubrika: KULTURA Redakcija
Fotorazstava J. Teraz (43)

Jože Teraž se s fotografijo ukvarja že okoli šest desetletij.

V starem sevniškem mestnem jedru, v kavarni Špica, se s 14 skrbno izbranimi barvnimi fotografijami predstavlja član fotosekcije Društva Trg Sevnica, ki je svoja otroška leta najraje preživljal v raziskovanju Florjanovega grabna v Florjanski ulici. Le-ta je tekel mimo hišic pod sevniškim gradom in v eni izmed njih se je pred dobrimi sedmimi desetletji rodil tudi Jože Teraž.

»V tistih časih, ko sem bil kratkohlačnik, je skozi ulico, ki še ni imela imena, vodila makadamska cesta, s katere se je močno kadilo, kadar so po njej vozili leseni vozovi s konji in volmi. V potoku, ki se je imenoval Florjanov graben, so živele žabe, ki so jim v poletnih mesecih delali družbo še komarji. Luštno je bilo, otroci smo se veliko družili, nikoli nam ni bilo dolgčas. Vse smo imeli – šolo pod gradom, farovž, trgovine, gostilne, kopališče ob Savi, brod, ki je vozil preko nje … Tukaj se je odvijalo tudi kulturno življenje,« obudi spomin na čas odraščanja v današnji Florjanski ulici, ki je dobila ime, ko so asfaltirali ceste in takrat so s posebnimi ploščami prekrili strugo potoka, ki danes ni več viden. V pripoved vtke še razvoj naselja Šmarje, ki počasi postaja povezovalni del med Sevnico in Boštanjem. »Šmarje je raslo ob fabrikah, bilo je nastajajoče delavsko območje in nekateri smo bili zadolženi, da smo našo meščanskost ter kulturo širili v ta del nastajajočega mesta, tudi s porokami,« se nasmehne ob še enem prijetnem spominu, ko na terasi pred odprtjem razstave srkava vsak svojo pijačo, klepetava in obujava dogodke iz preteklosti, ki imajo posebno vrednost.

S FOTOGRAFIJO SE UKVARJA ŽE ŠEST DESETLETIJ

Fotorazstava J. Teraz (49)

Presrečen otroški obraz vnukinje Neže, ki je pri štirih letih prvič sedla na konja, je naredil na fotografa poseben vtis.

»S fotografijo sem se začel ukvarjati v osmem razredu osnovne šole, ko sem prvič dobil v roke fotoaparat znamke Regula in tako še danes vztrajam s fotoaparatom v roki, čeprav z drugimi znamkami. Prve osnove fotografije sem pridobival pri upokojenem profesorju Tončku Senici, ki je imel v svojem stanovanju urejeno temnico. V njej sem s sovrstniki, ki jih je prav tako zanimal svet fotografiranja, razvijal črnobele filme,« nadaljuje s pripovedjo in vanjo vtke še spomin na prvo samostojno razstavo. Le-ta je bila urejena v razstavnem oknu trgovine Elektrotehna, ki je že kar nekaj let ni več, vendar se je starejši Sevničani še vedno spominjajo. »S poslovodjem Francijem Šrajem se je Rudi Stopar dogovoril, da bo en del izložbe galerija v oknu in tako sem dobil priložnost za razstavo svojih črnobelih fotografij,« oriše še en prijeten del preteklost.
 
V posebnem spominu Jožeta Teraža je ostala razstava, ki jo je pripravil pred več kot desetletjem v stari kovačnici Janka Staroveškega v Florjanski ulici, ki je bila včasih znana kot Florjanov graben. »S tem sem želel promovirati kovačijo, da ne bi šla v propad, ker je to ena redkih še popolnoma opremljenih kovačij, ki potrpežljivo čaka na svojo priložnost, da bo še kdo prepoznal dragocenost te dediščine,« pojasni in se dotakne še razstave fotografij, ki so na ogled v kavarni Špica. Fotografska razstava, poimenovana Igra svetlobe, ponuja na ogled 14 barvnih fotografij in prav toliko motivov, ki jih je avtor naredil skozi različna obdobja.

FOTOGRAFSKE ZGODBE SKOZI IGRO SVETLOBE

Fotorazstava J. Teraz (37)

Kozinčeva žaga v Orešju nad Sevnico in njeno mlinsko kolo v ledenem oklepu

Prva fotografija v nizu razstavljenih fotografij nosi naslov 'Strela' in je povezana s tem naravnim pojavom na temačnem nebu nekega nevihtnega poletnega dne – brez montaže, tako kot je bilo v resnici. Druga fotografija v nizu, poimenovana 'Grad Sevnica pred nevihto', je nastala pred Lutrovsko kletjo, kjer je z ostalimi obiskovalci čakal na kulturni dogodek, ki se je odvijal v njej. »V tistem trenutku, ko sem pogledal proti gradu, je prišel velik oblak in izza oblaka je posvetil sončni žarek. Skozi fotografski objektiv sem skušal ujeti vse tri elemente – grad, oblak in žarek ...« je opisoval motiv avtor.

Ena avtorjevih najljubših fotografij je 'Mak na žitnem polju', ki je nastala na prostrani ravnici v vasi Kompolje, kjer je njiva žarela v rdeči barvi, saj je na njej cvetelo »tavžent makov«, a le malo naprej je sredi zelenega žitnega polja valoval v rahlem vetriču en sam rdeč mak. Igra svetloba navdušuje tudi na naslednji fotografiji, poimenovani 'Sončni žarek v gozdu' in prav tako na fotografiji 'Ravno polje'.

Posebna zgodba je povezana z jabolkom, ki je upodobljeno v igri svetlobe kar na treh fotografijah, na katerih svetloba z jabolka prehaja na obraz dekleta. Prekrasen zimski motiv prinaša fotografija 'Ledeno kolo'. Čudovita upodobitev je nastala v naravnem okolju potoka Sevnična, ki je pred desetletji poganjal mnogo mlinov in žag za rezanje hlodovine. Ena še ohranjenih žag je Kozinčeva žaga v Orešju in njeno mlinsko kolo v ledenem oklepu, ki so ga v hladnem zimskem dnevu osvetljevali sončni žarki, je del fotografske razstave v kavarni Špica v starem sevniškem mestnem jedru.

Naslednji dve fotografiji je avtor poimenoval 'Sonček I' in 'Sonček II'. Na prvi je upodobljena deklica, ki v šopek nabira travniške rožice, na drugi je upodobljen otroški obraz fotografove vnukinje Neže, ki je pri štirih letih prvič sedla na konja in takrat so njene sinjemodre oči dobile poseben sijaj ter naredile na fotografa poseben vtis.

'Hladen tuš' je fotografija, ki je nastala na likovni koloniji, ki že vrsto let poteka na sevniškem gradu. »Eden od umetnikov se je želel v vročem poletnem dnevu ohladiti s pomočjo vodovodne cevi, a ko je voda pritekla, je bila tako mrzla, da je skočil visoko v zrak zaradi mraza, voda pa se je odbijala na vse strani in v njene kapljice so se lovili sončni žarki,« je opis še enega nastanka fotografije. Oblaki, sončni žarki, ki prodirajo skoznje, ter sevniški grad, ki ostaja zatemnjen, so motivi na fotografiji s preprostim imenom 'Grad Sevnica'.

'Sonce v megli' je zadnja v nizu razstavljenih fotografij, če jih gledamo v smeri urinega kazalca, in prikazuje del pokrajine ob Savi v Loki pri Zidanem Mostu. »Bilo je megleno jutro, ampak sončni žarki so si skozi njo utirali svojo pot in ta podoba me je tako očarala, da sem ustavil vozilo in naredil posnetek,« pove z nasmehom Jože Teraž in zaključi, da fotografija nima prave vrednosti, dokler je nekomu ne pokažeš.

S. R.

#povezujemoposavje
« Nazaj na seznam