Časopis za pokrajino Posavje
28.10.2020
POSAVSKI OBZORNIK
novi
arhiv

Na brežiškem grajskem dvorišču koncert dveh izjemnih godb

Objavljeno: Ponedeljek, 12.10.2020    Rubrika: KULTURA Redakcija
pmb_koncert_dveh_godb (29)

Gasilski pihalni orkester Loče, ki mu dirigira Anita Kiralj

V minulem sobotnem večeru je sto obiskovalcev, kolikor je bilo dovoljeno, več kot uživalo v koncertnem večeru dveh godb, ki so ga poimenovali »Dve godbi, dve zgodbi«. Nastopila sta Pihalni orkester Kapele in Gasilski pihalni orkester Loče, letošnja jubilanta. Kapelska godba namreč praznuje častitljivih 170 let delovanja, ločka pa okroglih 100 let.

pmb_koncert_dveh_godb (59)

Pihalni orkester Kapele pod taktirko Sebastjana Borovšaka

»Gre za dve izjemni kulturni ustanovi, ki sta zaradi svojega dolgoletnega in odličnega delovanja vpisani tudi v Register nesnovne kulturne dediščine,« je direktorica Posavskega muzeja Brežice Alenka Černelič Krošelj uvodoma predstavila oba nastopajoča. Na skupnem koncertu so prvi nastopili »mlajši«, torej članice in člani GPO Loče, katerega zgodba o nastanku je po besedah Černelič Krošljeve nekaj izjemnega. Pred stotimi leti, ko je prav tako svetu grozila pandemija, takrat španske gripe, ljudje pa so bili tudi še zelo zaznamovani z morijo prve svetovne vojne, so prebivalci, živeči ob Savi, z veliko mero poguma, znanja in veščin iz nevarne reke pobirali premog. In tako so z denarjem, ki so si ga s tem pridobili, kupili prve inštrumente. »Danes se nam ta zgodba zdi skoraj neverjetna, da je nekdo težko prislužen denar namenil za inštrumente, da bi si s tem napravil lepši vsakdan,« tako Černelič Krošljeva, ki je dejala, da je bil to prvi mejnik v razvoju pihalnega orkestra iz Loč, ki je v stotih letih obstoja premagal številne ovire, bil vsepovsod po svetu ter predstavljal svoj kraj in občino ter se ves čas vračal domov z velikimi uspehi. Vodili so ga različni dirigenti, danes je to odlična Anita Kiralj, ki je orkestru poveljevala tudi v tem večeru. Predstavili so se z naslednjim programom: Dobovska koračnica, Čakala bom, Rimballzello, You really got me, Guantanamera, Adiemus in Tio Macaco. Solisti pri posameznih skladbah so bili Damjan Kežman (pozavna), Tina Bogovič (flavtistka), Damjan Škaler, Vid Furlan in Marko Rudman (vsi trobenta).

pmb_koncert_dveh_godb (13)

Predsednika obeh orkestrov, levo Ivan Kovačič (GPO Loče) in desno Ivan Urek (PO Kapele)

Za ločkimi godbeniki pa so na vrsto prišli še članice in člani PO Kapele, katerega zgodba se začne že leta 1850, malo po pomladi narodov, ki je v naše kraje prinesla številne spremembe, med drugim tudi te, da so mladi fantje prihajali domov iz vojaških služb, ki so se v vojski naučili tudi igranja na inštrumente. Eden izmed teh je bil tudi Johan (Ivan) Požar, ki je prišel domov v Kapele in ustanovil godbo. Le-ta igra že 170 let in zelo malo je takšnih društev, ustanov in družb na Slovenskem, ki se lahko ponašajo s tako dolgo tradicijo. Černelič Krošljeva je ob tem prebrala tudi prvo doslej znano pisno omembo godenja Kapelske godbe (zapis iz Slovenskega naroda, 17. novembra 1878, v rubriki Dopisi iz Brežic): Zmagovalno se domov vračajoči 47. rezervni polk, ki je skupaj z drugimi avstro-ogrskimi polki sodeloval pri zasedbi Bosne in Hercegovine, so pričakali tudi z ubranimi glasovi godbe iz Kapelj blizu Brežic. Godbo so najeli prav za to priložnost, bogato pa so postregli tudi vojakom. In sicer so od osme ure zvečer do ene ure zjutraj na njihov povratek z bojišč čakali s 15 vedri domačega vina, 2000 smotkami (cigaretami) raznih vrst in kruhom. Dobrote so darovali meščani Brežic in okrajno zastopstvo.
pmb_koncert_dveh_godb (11)

Razstava o 100-letnici delovanja Gasilskega pihalnega orkestra Loče

»Takrat so bili torej zelo veseli teh povratnikov, ki so jim namenili tudi odlično glasbo Kapelske godbe. Od takrat do danes je godba zaznamovala življenja številnih Kapelcev in vseh, ki so stopili v korak s to godbo, bila vpeta v mnoga življenja domačinov in vseh tistih, ki so prišli v stik z njo,« je dodala ter na oder povabila zdajšnjega dirigenta Sebastjana Borovšaka. Pod njegovo taktirko so preigravali skladbe Stevieja Wonderja, Larryja Clarka in Leroya Andersona, superhite 70. let ter Avsenikove Ljubezen in hrepenenje, Ostaniva prijatelja in Slovenija, od kod lepote tvoje. Kot solista sta se predstavila Tim Klavžar (bariton) in Marko Feguš (vokal).

Ob tej priložnosti so si lahko obiskovalci v manjših skupinah, da je bilo zadoščeno vsem ukrepom NIJZ, ogledali tudi razstavi ob obletnicah obeh godb, ki predstavljata njuno delovanje in sta postavljeni v dveh prostorih Galerije PMB.

R. R.

#povezujemoposavje
« Nazaj na seznam