Časopis za pokrajino Posavje
16.09.2019
POSAVSKI OBZORNIK
novi
arhiv

Cankarjeva enajsta šola

Avtor: Smilja Radi    Objavljeno: Četrtek, 22.08.2019    Rubrika: Kolumne in komentarji    Ogledov: 22Redakcija
Smilja Radi
V življenju je mnogo poti in križišč, opremljenih s smerokazi, ki jim sledimo, da čim hitreje pridemo do želenega cilja, a so tudi poti brez smerokazov. V takih primerih smo prepuščeni samim sebi, lastni iznajdljivosti, znanju, izkušnjam, pogumu in strahu … Naš vsakdan spremljajo uspehi in neuspehi, vzponi in padci, a vsak človek jih sprejema na drugačen način – nekateri neuspeh vidijo kot tragedijo, nekateri kot priložnost za novo pot. Vse naše življenje je eno samo učenje in prigode, ki jih doživimo, so lekcije, iz katerih naj bi se nečesa naučili.

Veliko nasvetov je namenjenih učenju, a kateremu učenju? Učenju na pamet, učenju, da dobimo petico, da uspešno opravimo izpit na fakulteti? Koliko tega pridobljenega znanja v resnici potrebujemo? Kje so praktična znanja, kdo si vzame čas zanje? Kje imata svoje mesto spontanost in sproščenost, ustvarjalnost in domišljija? Ivan Cankar je v eni izmed svojih črtic zapisal: »Mnogokaj sem študiral v svojem življenju ali toliko bogate in koristne učenosti, kakor jo daje svojim učencem enajsta šola pod mostom, nisem zadobil nikjer in nikoli.« Cankarjeva ’enajsta šola’ je bila pod mostom, na bregu in v plitvini Ljubljanice; pod mostom, čez katerega vodi cesta z Vrhnike v Borovnico. V Cankarjevih časih je bil kraj pod mostom priljubljeno zbirališče vrhniških otrok, ki so iz Ljubljanice potegnili najrazličnejše predmete in si z različnimi igrami krajšali čas. Ali se današnji otroci znajo igrati sami, brez odrasle osebe, ki bi jih motivirala? Psihologinja in logoterapevtka Zdenka Zalokar Divjak v pogovoru meni, da odrasli otroku ne dovolimo več otroške igre, ki je pomembna za njegov socialni razvoj in za razvijanje veščin, ki jih bo v življenju potreboval, da bo postal samostojna in odgovorna oseba.

Otrok skozi igro s sovrstniki pridobiva neprecenljive izkušnje, kako ustvarjati, sodelovati, se pogajati, prilagajati, kako organizirati igro in jo spreminjati. Učenje poteka spontano, sproščeno in se nadaljuje ob vstopu v vrtec, v šoli pa usvaja prva znanja. Hrami, v katerih se pridobiva znanje, so polni bistrih glav in med šolskim letom se šolska tekmovanja vrstijo kot po tekočem traku, dosežena najvišja mesta ter bronasta, srebrna in zlata priznanja pa krepijo samozavest. V sodobni družbi se cenijo rezultati, uspehi in različni nazivi, ki jih pridobimo tekom študija, a redko kdo se vpraša, kako je z osnovnimi vrednotami, kot so spoštovanje, odkritost, poštenost, dobrosrčnost, vljudnost, pozornost itd. Kje, kdaj, kako se jih pridobi?

Kakšno vlogo imata učenje in znanje v svetu hitrih ter neskončnih sprememb? Kam vodi ta pot? Zdi se, da so številke postale »absolutna resnica« in ne kakovost, uporabnost ter trajnost znanja. Rezultati maturitetnih nalog v zadnjih letih kažejo na pomanjkljivo splošno razgledanost in tako prihaja do zamenjave pojmov, kot sta na primer reformacija in razsvetljenstvo, nacionalizacija in nacionalizem, avtoriteta in avtoritarnost, nekateri ne znajo opredeliti pojmov, kot so totalitarizem, evolucija ali ozonska luknja. Besedo ali dve bi lahko rekli tudi o kritičnem razmišljanju, ki ga pogosto zamenjujemo s kritizerstvom, težave se pojavljajo pri ustvarjalnem mišljenju in zmožnosti reševanja problemov ...

Učenje nas spremlja vse življenje, vodi nas do znanja, ki omogoča, da so naše poti bolj ravne in svetle, kot bi bile ob neznanju. Več, ko imamo znanja, več je modrosti in ko uspemo združiti formalno ter neformalno učenje, oboje pripomore k temu, da znamo v življenju ločiti pomembne stvari od nepomembnih in v svoj neviden nahrbtnik, ki ga nosimo na svojih plečih, naložimo le tisto, kar resnično potrebujemo – tisto, kar daje smisel našemu življenju. Morda bi se morali v prvi vrsti naučiti poslušati in razumeti drug drugega, si vzeti vsaj nekaj minut na dan čas zase, za sprostitev in umiritev.

« Nazaj na seznam
»

najbolj brani članki

12.09.2019 | Kolumne in komentarji

Za Ljubljano ne obstajamo

12.09.2019 | Kolumne in komentarji

September.