Novoodkrita dejstva o zgodovini posavskega muzealstva
Objavljeno:
Torek, 12.11.2024 Rubrika:
KULTURA Sporočilo
Unbeugsamer Aufbauwille des Grenzlandes, v: Marburger Zeitung, št. 279, 6. oktober 1943, str. 6.
Na nedeljski dan pred 84 leti je bila
v Krškem odprta prva muzejska postavitev v današnjem Posavju. Tri leta kasneje je v časopisu
Marburger Zeitung izšel
članek, ki osvetljuje medvojno dogajanje v krškem muzeju. Poglede na desetletje delovanja muzeja in zlasti čas 2. sv. vojne odstira
prispevek zgodovinarja dr. Dejana Packa.Začetki organizirane muzejske dejavnosti v Posavju segajo v leto 1939. Ustanovitev Muzejskega društva za politična okraja Krško in Brežice 30. septembra tega leta
[1] je tlakovala pot odprtju »pokrajinskega« muzeja v Krškem 10. novembra 1940, ki je svoj razstavni prostor dobil v nekdanji podružnični cerkvi Sv. Duha.
[2] Gradivo za prvo muzejsko zbirko so povečini darovali zasebni zbiratelji, podobno so tudi sredstva za zasilno preureditev poslopja cerkve zagotovili premožnejši posamezniki.
[3] Od novega muzeja se je zlasti pričakovalo, da varuje zgodovinske spomenike oz. najdišča na območju krškega in brežiškega okraja, ker so bili v preteklosti pogosto žrtev plenjenja in nestrokovnih izkopavanj.
[4]
Po splošno uveljavljenem mnenju je začetek 2. svetovne vojne na Slovenskem 26. aprila 1941 prekinil muzejsko dejavnost v Posavju, znova pa naj bi bila obujena šele po vojni, z ustanovitvijo Posavskega muzeja Brežice leta 1949.
[5] Nedavno je bilo osvetljeno dejstvo, da se nemški okupator ni odrekel muzeju v Krškem. Namesto tega ga je preimenoval v Heimatmuseum Gurkfeld, obdržal njegove zbirke in jih dopolnil z etnološkimi in umetniškimi predmeti iz kočevskega prostora.
[6] Vendar je v pregledih zgodovine muzealstva v Posavju v celoti spregledano, da je 30. septembra 1943 v Krškem v prostorih (neprave) Valvasorjeve hiše in nekdanje špitalske cerkve pod okriljem nemške okupacijske uprave zaživel Muzej okrožja Brežice (Ranner Kreismuseum). Tako zaradi njegovega naziva kot zasnove muzejskih zbirk ga lahko štejemo za predhodnika Posavskega muzeja Brežice, zagotovo nič manj, kot to velja za predvojni muzej v Krškem.
Muzej okrožja Brežice je bil predvsem namenjen dokazovanju starodavnega nemškega značaja »mejne dežele«. Temeljno poslanstvo, ki sta ga utemeljevala nacistični ideologiji podrejena arheologija in zgodovinopisje,
[7] je dopolnjevala naloga ohranjanja spomina na življenje Kočevarjev v njihovi stari domovini. Pobuda za ustanovitev »domovinskih« muzejev na Spodnjem Štajerskem sega v prvo leto okupacije, sprožila pa naj bi jo skrb za zaščito kulturnih dobrin umetniškega ali zgodovinskega pomena pred vojno vihro.
[8]
Muzej okrožja Brežice so slovesno odprli v petem letu vojne in natanko štiri leta po ustanovnem občnem zboru Muzejskega društva za politična okraja Krško in Brežice. Novi muzej je zaživel v ozračju totalne vojne, ki jo je nacistična Nemčija tedaj že izgubljala, ter vse večje črnogledosti pri Kočevarjih in drugih nemških naseljencih v Posavju in Obsotelju glede njihove usode.
[9] Okupacijska oblast je podprla njegovo ustanovitev kot izraz »neomajne volje mejne dežele«, računajoč na propagandni učinek pri lokalnem prebivalstvu.
O muzejski postavitvi in dogodkih, ki so spremljali odprtje muzeja, je teden dni pozneje podrobno poročal Marburger Zeitung.
[10] Otvoritvenemu govoru režimskega funkcionarja je sledil sprehod skozi razstavne prostore. Začel se je v vinski kleti v pritličju, polni pripomočkov za vinogradništvo in kletarjenje. Prvi obiskovalci muzeja so se nato povzpeli v zgornjo etažo. V predsobi sta jih pozdravili doprsji polihistorja Janeza Vajkarda Valvasorja in pesnika Anastazija Grüna izpod kiparskega dleta Vladimirja Štovička (v prispevku je imenovan Stower).
[11] Družbo so jima delali dragoceni dokumenti in uradni pečati mest in trgov brežiškega okrožja ter slikovite uniforme in prapori krške meščanske garde.
V naslednjih dveh sobah so bili razstavljeni predmeti, povezani z meščansko bivanjsko kulturo. Prostor s portreti članov plemiške rodbine Moscon so dopolnjevali razni kosi orožja in druge opreme iz »viteških časov«. Kot dopolnitev in protiutež videnemu se je pot obiskovalcev nadaljevala v prostor s predstavitvijo kmečke kulture.
Nekakšen muzej v muzeju je bil Gottscheer-Heimatsmuseum, kjer so različni predmeti pripovedovali zgodbe iz zgodovine in kmečkega vsakdana kočevskih Nemcev. V zadnji sobi so rokodelski in umetniški izdelki, med drugim ročna sekira, jantarna ogrlica in železni meč, odstirali vpogled v najstarejšo zgodovino brežiškega okrožja.
Muzej je obsegal še razstavo cerkvene umetnosti v baročni cerkvici Sv. Duha. Ta »drugi muzej« je kot posebno dragocenost hranil tri velike slike »bavarskega« slikarja Metzingerja in lesene plastike s Kočevskega.
Drugi viri dodatno osvetlijo medvojno delovanje Muzeja okrožja Brežice in povojno usodo muzejskega fonda. Vodenje muzeja je nemški okupator zaupal Otonu Aumanu/Ottu Aumannu, zbiratelju okamenin in starin, ljubiteljskemu arheologu, pobudniku ustanovitve muzeja v Krškem in njegovemu prvemu kustosu.
[12] Omeniti velja, da je Auman že pred vojno restavriral vogalno hišo v današnjem Valvasorjevem kompleksu v Krškem, kjer je po tedanjem zmotnem prepričanju nazadnje živel in umrl znameniti kranjski polihistor (časopisje je poročalo, da je »zdaj taka, kakor je bila v Valvasorjevih časih«),
[13] in vodil preureditev nekdanje cerkve Sv. Duha v muzejsko poslopje.
[14] V času okupacije je kot vodja muzeja v upravljanje prevzel še Valvasorjevo hišo.
[15]
Ob koncu 2. svetovne vojne so člani predvojnega muzejskega društva okupatorju preprečili odvoz muzejskih zbirk v Nemčijo.
[16] Povojna oblast je muzej ponovno ustanovila junija 1945 pod imenom Narodni muzej Krško. Svoja vrata je za obiskovalce odprl v avgustu 1946. Na oddelku za arheologijo in etnologijo v Valvasorjevi hiši in stalni razstavi cerkvene umetnosti v cerkvi Sv. Duha je bilo skupaj razstavljenih 1168 predmetov. Marca 1946 je upravitelj muzeja postal Franjo Stiplovšek. Okrajni ljudski odbor Krško je decembra 1948 zahteval izpraznitev prostorov v Valvasorjevi hiši.[xvii] Stiplovšek je poskrbel, da so muzejske zbirke januarja 1949 iz Krškega prenesli v Brežice, kjer je bila v tamkajšnjem gradu 26. junija 1949 slovesno odprta prva muzejska razstava Posavskega muzeja Brežice.
[17]
dr. Dejan Pacek
(Vir: Mestni muzej Krško, objavljeno v sklopu rubrike Imate minuto?)
---
[1] D. Mušič, Pomen novega muzeja v Krškem, v: Jutro, št. 225, 27. september 1939, str. 5–6; E. P., Uralter Kulturboden der Heimat, v: Marburger Zeitung, št. 227, 4. oktober 1939, str. 5–6.
[2] Pokrajinski muzej v Krškem odprt, v: Slovenec, št. 264a, 16. november 1940, str. 5; E. P., Das Heimatmuseum in Krško ist eröffnet, v: Marburger Zeitung, št. 258, 13. november 1940, str. 5; prim. Letopis ljubljanske nadškofije za leto 1935, Nadškofijski ordinariat, Ljubljana 1935, str. 83.
[3] »G. industrijalec Bonač Franc je kupil in daroval društvu galerijo slik baronov Mosconov iz Pišec, g. Hans baron Gagern iz Leskovca je daroval muzeju baročne sanke iz spremstva cesarice Marije Terezije, g. Jerman Ivan, posestnik in gostilničar v Krškem, je prepustil muzeju predmete iz neolitske dobe, najdene v njegovi Ajdovski jami, gg. Planinc Franc in Deržanič Martin, posestnika iz Libne, pa predmete iz hallstattske dobe, mestni gospodarski odbor v Krškem pa je dal društvu na razpolago mestne insignije, listine in arhiv.« Gl. Pokrajinski muzej v Krškem odprt, v: Slovenec, št. 264a, 16. november 1940, str. 5.
[i4] B. Saria, Ob ustanovitvi »Muzejskega društva za politična okraja Krško in Brežice« v Krškem, v: Kronika slovenskih mest 6 (1939), št. 4, str. 241–242.
[5] Prim. Stanko Škaler, Posavski muzej, v: Posavje I, Svet za prosveto in kulturo občine Brežice, Brežice 1957, str. 119; Marjan Gregorič – Mitja Guštin, Posavski muzej Brežice (Kulturni in naravni spomeniki Slovenije; 108), Obzorja, Maribor 1990, str. 3; https://www.pmb.si/zgodovina-muzeja, pridobljeno: 2. 10. 2024.
[6] Nina Sotelšek, Dva muzeja v Krškem, v: Muzeji in muzejska zakonodaja: predstavitev muzejev v luči trenutnega stanja: XX. zborovanje SMD: zbornik, Slovensko muzejsko društvo, Ljubljana 2023, str. 62. Navedeno poimenovanje muzeja (dejansko: Heimatmuseums Gurkfeld) se pojavi na napisu na hrbtni strani fotografije iz okoli leta 1943, ki prikazuje muzejsko postavitev v veži Valvasorjeve hiše, gl. prav tam, op. 5.
[7] Daniel Modl, Archäologie zwischen Mur und Save im Dritten Reich (1938–1945). Eine Studie zur ideologisch-politischen Vereinnahmung der Archäologie im Reichsgau Steiermark und im CdZ-Gebiet Untersteiermark, v: Archäologie in Österreich 1938–1945. Beiträge zum internationalen Symposium vom 27. bis 29. April 2015 am Universalmuseum Joanneum in Graz (ur. Daniel Modl – Karl Peitler), Universalmuseum Joanneum, Graz 2020, str. 664–748, zlasti str. 676–678; prim. R. Engelberger, Gurkfeld vor alten Zeiten, v: Marburger Zeitung, št. 94/95/96, 4./5./6. april 1942, str. 8.
[8] »Nezamenljive umetniške in kulturne dobrine je treba zaščititi ne le pred granatami in bombami, ampak tudi pred najrazličnejšimi poškodbami in ne nazadnje pred pogostim nerazumevanjem.« Gl. prav tam, str. 6.
[9] Prim. John Tschinkel, Zvonovi so umolknili, Modrijan, Ljubljana 2010, str. 405–436.
[10] Unbeugsamer Aufbauwille des Grenzlandes, v: Marburger Zeitung, št. 279, 6. oktober 1943, str. 6.
[11] Prim. Aleš Gabrič, Kulturni molk, v: Prispevki za novejšo zgodovino 29 (1989), št. 2, str. 402. Kipar in medaljer Vladimir Štoviček predstavlja svojevrstno kontinuiteto muzejske oz. galerijske dejavnosti v Krškem. Prizadevno je sodeloval pri vzpostavitvi predvojnega muzeja, v Leskovcu pri Krškem je nadaljeval svoje umetniško ustvarjanje tudi med okupacijo in se včlanil v Združenje štajerskih umetnikov in ljubiteljev umetnosti (za isti korak se je odločil slikar in grafik Franjo Stiplovšek, s katerim sta imela julija 1943 v Mariboru skupno razstavo; razstavljenih je bilo 11 Štovičkovih in 23 Stiplovškovih del), gl. Anja Iskra, Likovna umetnost v Mariboru v času nemške okupacije 1941–1945, v: Studia Historica Slovenica 21 (2021), št. 3, str. 830–835, 841. Leta 1966 so na Štovičkovo pobudo opuščeno cerkev Sv. Duha prenovili in namenili razstavam likovne umetnosti, gl. https://www.mestnimuzejkrsko.si/imate-minuto/spitalska-cerkev-sv-duha-mestni-muzej-krsko-galerija-krsko, pridobljeno: 2. 10. 2024; prim. Letopis ljubljanske nadškofije 1967, Nadškofijski ordinariat, Ljubljana 1967, str. 47.
[12] E. P., Uralter Kulturboden der Heimat, v: Marburger Zeitung, št. 227, 4. oktober 1939, str. 5. Več o Aumanu v: B., Pri zbiralcu okamenin v Krškem, v: Jutro, št. 49, 27. februar 1938, str. 7–8; L. Č., Pri raziskovalcu in zgodovinarju Aumanu, v: Slovenski narod, št. 114, 20. maj 1939, str. 5.
[13] Baročni portal v Krškem, v: Slovenski narod, št. 191, 21. avgust 1941, str. 3.
[14] E. P., Das Heimatmuseum in Krško ist eröffnet, v: Marburger Zeitung, št. 258, 13. november 1940, str. 5. Predsednik Muzejskega društva za politična okraja Krško in Brežice in okrajni načelnik dr. Josip Tomšič je v nagovoru ob slovesnosti odprtja pokrajinskega muzeja v Krškem leta 1940 spomnil, da je bila cerkev Sv. Duha del ubožne ustanove Riharda Jožefa grofa Auersperga. »Ta cerkvica se je vzdrževala do svetovne vojne [1. svetovne vojne, op. a.] s srebrno rento, ko je bila glavnica porabljena kot vojno posojilo. Od tedaj se stavba ni več vzdrževala in je začela razpadati. Ker upravlja to ustanovo po odredbi ustanovne oblasti vsakokratni okrajni načelnik, sem zaprosil kr. bansko upravo, naj prepusti to stavbo snujočemu se muzejskemu društvu, ki bo stavbo ohranilo in v njej namestilo svoj muzej. Prošnja je bila ugodno rešena.« Gl. Pokrajinski muzej v Krškem odprt, v: Slovenec, št. 264a, 16. november 1940, str. 5. Ob odprtju krškega muzeja je v Valvasorjevi hiši prostor dobila zgolj narodopisna zbirka lokalnega pomena, gl. Marjan Gregorič, Štirideset let Posavskega muzeja Brežice: 1949–1989, Posavski muzej Brežice, Brežice 1989, str. 6.
[15] Pri pobudnikih predvojnega muzeja v Krškem je za muzejsko poslopje poleg nekdanje špitalske cerkve Sv. Duha prišla v poštev tudi Valvasorjeva hiša, ki pa je bila »zasedena po katastrski upravi in hiralcih«, gl. Pokrajinski muzej v Krškem odprt, v: Slovenec, št. 264a, 16. november 1940, str. 5. Politični komisar brežiškega okrožja je najpozneje aprila 1942 dal muzeju v Krškem na razpolago Valvasorjevo hišo, ker je bila ta prepoznana kot »zelo primerna za muzejske namene«, gl. Dettenberg, Kunstschutz während des Krieges, v: Marburger Zeitung, št. 94/95/96, 4./5./6. april 1942, str. 6.
[16] https://www.pmb.si/en/museum-history, pridobljeno: 2. 10. 2024.
[17] Helena Rožman, Valvasorjev kompleks v Krškem kot primer oživljanja kulturne dediščine lokalnega pomena, v: Za človeka gre: digitalna transformacija v znanosti, izobraževanju in umetnosti [Elektronski vir], AMEU - ECM, Alma Mater Press, Maribor 2021, str. 200; Nina Sotelšek, Dva muzeja v Krškem, v: Muzeji in muzejska zakonodaja: predstavitev muzejev v luči trenutnega stanja: XX. zborovanje SMD: zbornik (ur. Flavio Bonin et al.), Slovensko muzejsko društvo, Ljubljana 2023, str. 62.
[18] https://www.pmb.si/zgodovina-muzeja, pridobljeno: 2. 10. 2024.