Časopis za pokrajino Posavje
30.05.2020
POSAVSKI OBZORNIK
novi
arhiv

Prvi avtomobili so v Posavju zabrneli tik pred 1. sv. vojno

Objavljeno: Petek, 06.03.2020    Rubrika: Ne spreglejte Redakcija
ZLATA IN DRAGO LIPEJ V PEUGEOJU-1927-last Berglez

Avto Peugeot, last brežiške trgovske družine Lipej, in v njem trgovčeva hči Zlata in trgovčev sin Drago. Brežice, leta 1927. Izvirnik hrani družina Berglez.

V današnjih časih, ko so naše ceste, parkirišča in dvorišča polni 'jeklenih konjičkov' (v Sloveniji je registriranih poldrugi milijon motornih vozil, od tega več kot 1,1 milijona osebnih vozil), si je kar težko predstavljati, da so prvi avtomobili na posavskih cestah zaropotali komaj dobro stoletje nazaj.

Vemo, da prvi znani štirikolesni avtomobil nasploh izdelal Gottlieb Daimler. Njegovo vozilo je poskusno vožnjo opravilo leta 1887. Že dve leti prej je Karl Benz naredil trikolesnik z manjšim prednjim kolesom, kar naj bi bil prvi avto na bencin.
 
Prvi znani avtomobil v Brežicah leta 1913
 
krulej

Ernest Krulej, eden izmed pomembnih sevniških veljakov, je zaradi varnosti pred požari kupil za sevniško gasilsko četo, v kateri je bil član nadzornega odbora, prvo gasilsko vozila znamke Fiat (foto: Drago Mušič).

Samo 15 let potem, ko se je leta 1898 baron Anton Codelli z Dunaja v Ljubljano pripeljal s prvim znanim avtomobilom v Sloveniji, si je brežiški veletrgovec Lipej – prav tako na Dunaju – leta 1913 kupil prvi znani avto v Brežicah, je ugotovila upokojena etnologinja Posavskega muzeja Brežice dr. Ivanka Počkar. Do začetka leta 1913 je bilo v Sloveniji registriranih okrog 100 avtomobilov. »Leta 1913 je torej trgovec Franc Lipej (1879–1936) kot prvi Brežičan na Dunaju kupil avto znamke Daimler. Ponj so se peljali z vlakom Franc Lipej z ženo Ljubo (1885–1933, rojeno Lipold), odvetnik dr. Ljudevit Stiker (1875–1928) z ženo Marijo (rojeno Schauer, leta 1882) in učitelj Ignac Zupan. Kupljeni avto je v Brežice pripeljal šofer firme in ostal dva meseca, da je novega lastnika naučil šofirati. Leta 1914 so morali avto oddati za vojsko, ga nato dobili vrnjenega in ga leta 1920 prodali za taksi v Zagreb,« je zapisala Počkarjeva. Družba omenjenih petih Brežičanov se je ob nakupu avtomobila na Dunaju tudi fotografirala, ohranjene fotografije prvega brežiškega avtomobila pa žal ni. Se je pa ohranila fotografija kasnejšega avtomobila trgovske družine Lipej iz leta 1927.
 
V Sevnici so ga prvi kupili Winkleji
 
Kot pravi raziskovalec sevniške preteklosti Oskar Zoran Zelič, so prvi avto v Sevnici malo pred prvo svetovno vojno kupili premožni tovarnarji Winkleji (po rodu Nemci oz. Bavarci), ki so bili lastniki tovarne kopit, današnje Kopitarne. Avtomobil je bil domnevno znamke Wanderer, zanj pa so imeli zaposlenega svojega šoferja. Žal se tudi fotografija prvega avta v Sevnici ni ohranila. »Po prvi svetovni vojni so avtomobile kupili tudi drugi premožni Sevničani. Bili so znamk Buick, Chevrolet, Opel, Fiat, Škoda in Peugeot. Do začetka druge svetovne vojne je v Sevnici število avtov naraslo na okoli 12 in nekaj tovornjakov,« še dodaja Zelič. Kot piše v knjigi Po sledeh obrtništva v Sevnici, so med obema vojnama avtomobile poleg Winkleja in direktorja tovarne Jugotanin Maurica Reya imeli še pek in gostilničar Ernest Krulej (od leta 1926) ter v 30. letih trgovec Milan Cimperšek, ključavničar, mehanik in taksist Henrik Šmuk, mlinar in hotelir Karl Zupanc, stavbenik Matko Pečar in zdravnik dr. Drago Mušič, prvi motor v Sevnici pa je leta 1931 imel gostilničar in mesar Franc Plausteiner.
 
Za Krško še najmanj znanega
 
Prvi avto Krško574

Pošto je iz Novega mesta v Krško leta 1913 že vozil poštni avto, kakršen je prikazan na razglednici, odposlani leta 1932. Razglednico hrani Posavski muzej Brežice.

Še najmanj je znanega o prvem avtomobilu v Krškem. Upokojena bibliotekarka/domoznanka Ljudmila Šribar je v knjigi Krško – Stoletje na razglednicah zapisala, da je od 1. novembra 1913 pošto med Novim mestom in Krškim že dovažal poštni avto, ki sta ga za prevoz pošte med Novim mestom in Krškim imela Globočnik in Kastelic in ki je sprejel tudi do 12 potnikov. Celo dva avtomobila sta tudi na razglednici restavracije Gregorič iz leta 1905, vendar sta po mnenju Šribarjeve pripadala gostom, »četudi bi ga Gregorič tudi lahko imel, saj je bil precej premožen«. Njena naslednica v Valvasorjevi knjižnici Polona Brenčič pa je Kroniki starega Krškega in njegovih meščanov, avtorja Ivana Strleta (ki je sicer odprl prvo avtotrgovino v Krškem), našla podatek, da je bil prvi osebni avto v Krškem znamke Adler, vozil pa ga je prvi šofer v Krškem Adolf Vanič, ki je izpit opravil leta 1913 na Dunaju. Natančne letnice, kdaj je ta avto prišel v Krško, Strle sicer ne navaja.
 
Peter Pavlovič

Članek je bil objavljen v 5. letošnji številki Posavskega obzornika.
« Nazaj na seznam
»