Časopis za pokrajino Posavje
21.05.2025
POSAVSKI OBZORNIK
novi
arhiv

Z multidisciplinarnim znanjem v prihodnost

Objavljeno: Četrtek, 06.02.2025    Rubrika: Ne spreglejte Sporočilo
Garsia Kosinac (1)

Garsia Kosinac v centru za obiskovalce o energiji in energetiki Svet energije

V podjetju GEN energija so leta 2011 ustanovili interaktivni multimedijski center za obiskovalce o energiji in energetiki Svet energije, katerega vodja Garsia Kosinac je priložnostno spregovoril o delovanju centra, kaj opažajo pri obiskovalcih in o pomenu tehničnih znanj med mladimi.

Kako bi ocenili zanimanje javnosti za energetiko, se je najbrž tudi s Svetom energije povečalo, kajne?
S sodelavci v Svetu energije že 14 let sprejemamo skupine osnovno- in srednješolcev, študentov ter odraslih, od upokojencev do strokovnih skupin. O energetiki se v medijih vse več piše in govori – izrazito zanimanje je bilo denimo lani pred napovedanim referendumom o JEK2 –, zanimanje raste, tudi v šolah imajo več naravoslovnih dnevov v povezavi z energetiko in pri tem lahko nudimo dobrodošlo strokovno podporo.

Katere tehnične teme ali dejavnosti običajno najbolj pritegnejo obiskovalce?
Priljubljene teme so tehnologija proizvodnje elektrike tako iz obnovljivih kot jedrskih virov. O jedrski energiji kroži več mitov in je zato tudi več vprašanj. Delno so razlog tudi pomanjkljive informacije med rednim šolanjem. Tako so številni obiskovalci prepričani, da lahko jedrska elektrarna eksplodira. V Svetu energije skušamo razložiti, zakaj do tega ne more priti, kakšne zaščite obstajajo itd. Pomagamo si z interaktivnimi simulacijami, ki obiskovalce pritegnejo. Spodbujamo postavljanje vprašanj, saj so zlasti mladi načeloma zelo zadržani. A vsakič, ko stopijo iz šole, imajo odlično priložnost za pogovor s strokovnjaki na različnih področjih in tako utrdijo znanje, lahko pa tudi dobijo predstavo, morda vizijo, kaj bi lahko počeli kasneje v življenju.

Kako se tehnološki napredek, na primer na področju jedrske energije, odraža v vaših izobraževalnih programih?
Skupaj z NEK-om in drugimi strokovnimi inštitucijami poskušamo nenehne spremembe v energetiki implementirati tako v Svetu energije, pri razvoju simulacij eksponatov kot v izobraževanjih za učitelje oz. odrasle. Od leta 2011 smo spremenili 40 % začetnih vsebin. Lani smo na primer dodali 3D-simulacijo delovanja jedrskih elektrarn, letos razmišljamo o eksponatu, ki bi predstavil male modularne reaktorje, o katerih se zdaj veliko govori.

Kateri izzivi se pojavljajo pri predstavitvi kompleksnih tehničnih konceptov širši javnosti?
Obstaja zlato vodilo: če razlagam prezahtevno, izgubim poslušalce. Vedno iščemo pot, kako kompleksne informacije podajati na enostaven način. Tudi inženirje v GEN-u spodbujamo k sodelovanju v Svetu energije, na pomoč nam priskočijo tudi bivši operaterji NEK – nenehno se učimo eni od drugih, razumemo izziv, ki ga predstavljajo poslušalci, saj med vodenjem takoj opaziš, ali te razumejo.

Ali imate kakšno izkušnjo z obiskovalcem, ki je po obisku pri vas izbral tehniški poklic?
Več svetlih primerov se je nabralo v vseh letih in ponosni smo na vsako povratno informacijo. Namen Sveta energije in Skupine GEN je tudi prepoznati talente, jih opogumiti, z njimi sodelujemo pri projektih, sobotnih delavnicah, nekaj jih je bilo tudi pri nas na praksi, tako da so pobliže spoznali GEN in pestro tehnično znanje, ki je tukaj zbrano. Ponosni smo tudi, da je v naših vrstah vse več inženirk.

Kako pomembno je po vašem mnenju sodelovanje z osnovnimi in srednjimi šolami pri spodbujanju tehničnih karier? Projekt Mladi genialci je dober primer takšnega sodelovanja.
Mlade genialce že enajsto leto organiziramo skupaj z NEK. Tekmovanje je izmenično namenjeno enkrat osnovnim šolam v Posavju, drugič na nacionalni ravni povabimo vse srednje šole tehničnih smeri, od elektrotehnikov, strojnikov, mehatronikov, tehniške gimnazije itd. Letos bodo 5. marca v KD Krško dijaki gotovo ponovno navdušili s svojim znanjem. Ključno je mlade motivirati že zelo zgodaj. Veliko ’tihih junakov’ najdemo med požrtvovalnimi mentorji, ki v bistvu že od vrtca dalje igrajo ključno vlogo pri navduševanju in usmerjanju otroka, da nekoč postane vrhunski strokovnjak. Njih bi morala družba prepoznati in nagraditi. Omenil bi še projekt Tehnogenij, ki smo ga izvajali s ŠC Krško - Sevnica in ima potencial za prihodnje načrte kot festival za promocijo tehničnih znanj v Posavju.

Kako vidite prihodnost tehniških poklicev v Sloveniji?
Njihova prihodnost je neposredno vezana z razvojem gospodarstva. Osebno mi je žal, da so v 9. razredu iz programa odstranili tehnično vzgojo. To je velika napaka, kajti lahko bi še bolj spodbudili devetošolce za izbiro tehničnih smeri. Tehniške šole po mojih informacijah zelo dobro delajo in imajo kar nekaj kakovostne opreme. Spodbujati velja tesno povezavo med gospodarstvom in šolskim sistemom oz. pristojnim ministrstvom, da bi skupaj ’staknili glave’ ter naredili še bolj aktualne programe, ki bi pritegnili zagnane mlade.

Kakšen nasvet bi dali mladim, ki razmišljajo o karieri v tehničnih in naravoslovnih poklicih?
Naj že v srednji šoli pokažejo zagnanost in odličnost! V mnogih podjetjih se ozirajo za potencialnimi kandidati že na tej ravni. Posameznik z multidisciplinarnimi znanji je lažje zaposljiv in si lahko zgradi odlično kariero. Ko enkrat začutijo, da bi lahko bila to prava smer, naj pri tem vztrajajo in pokažejo zagnanost. Pravo navdušenje se rodi že v osnovni šoli, v srednji se znanje izbrusi in na fakulteti ’razprejo krila’. Naj se že v osnovni šoli začnejo učiti npr. programiranja, spoznajo in uporabljajo umetno inteligenco, razmišljajo, kako izboljšati kakšen izdelek, storitev, naj razmišljajo o svojem potencialu in kako lahko prispevajo v družbi. Na ta način lahko služba, tako kot meni, postane hobi in bodo v njej vsak dan znova uživali.

Vir: GEN energija, foto: R. R.
« Nazaj na seznam
»

najbolj brani članki

ne spreglejte