Krško postavilo pogoje za JEK2
        Objavljeno: 
Četrtek, 30.10.2025    Rubrika: 
NOVICE Redakcija
Občinski svet na ponedeljkovi izredni seji
 lahko povzamemo razprave ob soglasnem sprejemu Sklepa o usmeritvah za načrtovanje Državnega prostorskega načrta za JEK2 na izredni seji 27. oktobra. 
Navedene usmeritve je namreč morala občina 
do današnjega dne posredovati na Ministrstvo za naravne vire in prostor.  Predvsem pa s sprejetimi usmeritvami občina jasno sporoča, da želi biti pri projektu JEK2 enakovreden partner države in investitorja. Dokument ne obravnava le prostorskih vprašanj, temveč postavlja temelje za trajnostni, gospodarski in družbeni razvoj regije, ki že desetletja nosi ključno vlogo v slovenski energetiki.
 

Vodja projekta JEK2 pred krškim občinskim svetom
Umeščanje in zatem obratov JEK2 mora namreč predstavljati priložnost za napredek, ne pa omejitev za prostor in bivanje ljudi, so menili svetniki. Priprava dokumenta je trajala dve leti, najbolj intenzivno pa se je delo odvijalo v zadnjih treh mesecih. Po besedah župana 
Janeza Kerina so k vsebini pomembno prispevali predstavniki mestnih četrti, krajevnih skupnosti, delovne skupine in posamezniki. Vodja Oddelka za urejanje prostora in varstvo okolja 
Petra Ereš Malus je pojasnila, da so pri pripravi usmeritev želeli celovito izpostaviti potrebe občine in dopolniti vsebine, ki v prvotni državni pobudi niso bile dovolj jasno opredeljene. Poudarek je bil na vplivu gradnje JEK2 na prostor, zagotavljanju komunalne, prometne in družbene infrastrukture ter zaščiti kakovosti bivanja prebivalcev. Dokument temelji na trajnostnem pristopu in usklajenosti z občinskimi razvojnimi cilj.
 

Petra Ereš Malus
Brez 
nove državne ceste Krško–Brežice ni soglasja k državnemu prostorskemu načrtu (DPN) za JEK2. Med ključnimi zahtevami so tudi 
posodobitev železnice, izgradnja obvoznic in izvennivojskih križanj, razvoj multimodalnih povezav (avtobus, vlak, kolo) ter vključitev toplotne energije iz JEK2 v sistem daljinskega ogrevanja. Občina pričakuje, da bo nova infrastruktura dolgoročno služila tudi prebivalcem in gospodarstvu, ne le JEK2. Slednja 
ne sme ogroziti najboljših kmetijskih zemljišč Krškega polja, opozarjajo, zato zahtevajo, da se
 gradbišča in spremljajoče dejavnosti umeščajo predvsem na degradirana območja ali zemljišča nižjih bonitet, ob tem pa se
 vzpostavi namakalni sistem in omogoči uporaba toplote iz JEK2 za kmetijstvo. Tovrsten projekt, ki je v nacionalnem strateškem interesu, ne pomeni le nove, dodatne  elektrarne, temveč mora zagotavljati tudi razvojne priložnosti za občino.  Krško zato
 zahteva širitev šolskih in vrtčevskih kapacitet in novih bivalnih kapacitet. Pri tem imajo prednost trajnostna stanovanja, revitalizacija praznih hiš in urejanje novih stanovanjskih sosesk po celotni občini. Posebno odločno občina 
nasprotuje delavskim naseljem in parkiriščem na območju Žadovinka, ki posegajo v kakovostna kmetijska zemljišča. Usmeritve zajemajo tudi 
ureditev in razširitev poslovnih con, izboljšati se mora tudi 
zdravstvena in ostala varnostna infrastruktura, zato so med pogoji navedeni 
izgradnja urgentnega centra, vadbenega centra za zaščito in reševanje, dodatno opremljanje gasilcev ter zagotovitev evakuacijskih poti v vse smeri. Poleg širitve zdravstvene mreže predlagajo tudi 
helikopterske povezave in krepitev policije.
 
Mestna občina Krško zahteva, da ima v postopku priprave državnega prostorskega načrta
 aktivno vlogo in da brez njenega pozitivnega mnenja uredba ne more biti sprejeta. Pričakuje tudi stalno obveščanje javnosti in vključitev predstavnikov lokalne skupnosti v nadzorne mehanizme projekta. Občina vztraja, da 
mora imeti sedež družbe JEK2 svoj naslov v Krškem, pri gradnji in obratovanju pa naj 
prednostno sodelujejo lokalna podjetja in delavci. Projekt naj vključuje tudi raziskovalne in izobraževalne dejavnosti, povezane z energetiko, ter 
omogoča sodelovanje lokalnih strokovnjakov pri upravljanju in vodenju projekta. Krško zahteva tudi 
sprejem posebnega zakona, ki bo celovito urejal vse vidike izgradnje, umeščanja in obratovanja drugega bloka jedrske elektrarne, hkrati pa bo zagotavljal tudi razvojne pogoje za občino in širšo regijo Posavje, in sicer mora biti zakon sprejet še pred potrditvijo državnega prostorskega načrta (DPN) za JEK2, saj bi le tako lahko zagotovil jasne zaveze države in investitorja.
 
Sicer smo s strani občinskih svetnikov in svetnic na seji slišali 
največ nasprotovanja umestitvi JEK2 na zahodno stran od obstoječe nuklearne, zato zahtevajo od družbe družbe GEN energija kot investitorja pripravo ovrednotenih tehničnih rešitev tudi za vzhodno lokacijo. 
Hladilni stolp, ki bi meril v višino dobrih 190 m, bi namreč imel velik vizualni vpliv na prostor in kakovost bivanja prebivalcev predvsem na območju Vidma in Leskovca pri Krškem. Zato umestitvi JEK2 v imenu prebivalstva 
nasprotujeta tudi obe Mestni četrti – Krško in Leskovec pri Krškem.
 
Na čelu GEN energije naj bo strokovnjak iz lokalnega okolja
 
Na izredni seji se je občinski svet seznanil tudi z 
odstopom generalnega direktorja družbe GEN energija dr. Dejana Paravana in sprejel sklep, s katerim poziva Vlado Republike Slovenije, Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo ter Slovenski državni holding k preudarnosti pri imenovanjih vodilnih v družbi. Pri izbiri kandidatov je treba poleg strokovnega znanja in izkušenj vodenja zahtevnih infrastrukturnih projektov 
upoštevati tudi povezanost z lokalnim okoljem in da oseba uživa zaupanje lokalnega okolja. Ali, kot je dejal
 Janez Jože Olovec, je v zadnjih letih prišlo do več sprememb pri vodenju GEN energije, pri čemer je nesprejemljivo, da v nadzornem svetu družbe ni niti enega predstavnika iz lokalnega okolja: »Odstop generalnega direktorja 
Dejana Paravana odpira nove nejasne namene pri postavljanju vodilnih in namenov ter strategij delovanja. Generalni direktor GEN energije mora biti iz Posavja in bivati v Posavju.« Ob tem je Olovec izpostavil tudi ohranitev  in razvoj 2. energetskega stebra Gen energije. 
 
B. M., foto: B. M in MO Krško