Časopis za pokrajino Posavje
29.11.2021
POSAVSKI OBZORNIK
novi
arhiv

Kako je potoval »tovor stoletja« iz Kopra v Krško ...

Objavljeno: Ponedeljek, 22.11.2021    Rubrika: NOVICE Redakcija
Uparjalniki8

V Krškem so uparjalnika pričakale množice domačinov.

Ob včerajšnjem prevozu najstarejšega in največjega slovenskega čolna pomorske Policije P-111 iz Luke Koper v Park vojaške zgodovine v Pivki smo obudili spomin na prevoz dveh novih uparjalnikov za jedrsko elektrarno v Krškem leta 1999. Slednja sta bila 28. avgusta v koprsko pristanišče pripeljana z ladjo iz Hamburga, ki je krenila na pot iz severa Španije deset dni pred tem.

Uparjalniki01

Prevoz smo od starta do cilja spremljali tudi mediji; v pogovoru z direktorjem NEK Stanislavom Rožmanom v Kopru novinarke (z leve) Tamara Vonta (POP TV), Bojana Mavsar (Posavski obzornik) in Irena Majce (Radio Slovenija).

Po pretovarjanju je prvi izmed dveh uparjalnikov, teže 343 ton in dolg 21 m na 77 m dolgi, 5,8 m široki in 4,6 m visoki transportni kompoziciji avstrijskega prevoznika, katere skupna teža s tovorom je znašala 666 ton, krenil na pot 30. avgusta, v Krško pa je pripotoval 6. septembra. Prevoz drugega uparjalnika je potekal med 13. in 20. septembrom 1999. Kompoziciji sta vozili s hitrostjo do 5 km/uro, zaradi varnostnih razlogov pa samo v dnevnem času. Med potovanji je tovor stoletja, kot je bil tedaj poimenovan, vzbujal veliko pozornosti, še sploh med nočitvami in postanki pri Črnem Kalu, Razdrtem, Ravbarkomandi, Verdu, Zadobrovi, Trebnjem in Smedniku pri Raki, kjer si ju je prihajalo ogledovat veliko ljudi, seveda pa je največ pozornosti izredni prevoz vzbudil v Krškem, kjer so oba uparjalnika tik pred ciljem pričakale množice občanov.

NEK uparjalniki 1999 - 1

Martin Novšak, tedanji vodja tehnoloških posodobitev v NEK

Predhodno je bil, da bi zdržal najtežje obremenitve do tedaj, z železom ojačan tudi spodnji del krškega mostu. Strokovnjaki gradbenega podjetja Gradis so ga 20. avgusta še zadnjič testirali na način, da je nanj zapeljalo 18 polno natovorjenih tovornjakov skupne teže 560 ton. Nad samim prevozom uparjalnikov je bdela posadka med 30-50 ljudi različnih profilov, pa tudi pod budnim očesom vodstva NEK, glavnega direktorja Stanislava Rožmana in Martina Novšaka, tedaj v vlogi vodje posodobitve v elektrarni (danes generalni direktor družbe GEN energija). Po prevozu v Krško so nova uparjalnika začasno uskladiščili v tedaj novozgrajenem večnamenskem objektu, kamor so po njuni vgradnji med spomladanskim remontom leta 2000 shranili tudi stara in odslužena
Uparjalniki2

Uparjalnika v koprski luki

uparjalnika. Vrednost celotnega prevoza izrednega tovora je tedaj znašala 33 milijonov dolarjev, od tega je NEK z najemom dolgoročnega kredita in z lastnimi sredstvi prispevala 8 milijonov dolarjev.

Uparjalnika pa nista bila edini težek tovor, ki je tedaj potoval po naših cestah, saj sta bila v avgustu in septembru leta 1999 z železniške postaje Brestanica v Termoelektrarno Brestanica prepeljana tudi dva generatorja za nova proizvodna bloka v brestaniški plinski elektrarni.

B. M., foto: arhiv Posavskega obzornika

#povezujemoposavje
« Nazaj na seznam
»