Veliki četrtek začenja velikonočno tridnevje pred veliko nočjo
Objavljeno:
Četrtek, 17.04.2025 Rubrika:
PANORAMA Redakcija

Veliki četrtek je dan evharistije in postavitve duhovniške službe (foto: R. R./arhiv PO).
Potem ko je minula
cvetna nedelja vernike uvedla v dogajanje
velikega tedna, katerega vrhunec bo
velika noč, največji krščanski praznik, se z današnjim
velikim četrtkom, dnevom evharistije in postavitve duhovniške službe, začenja
velikončno tridnevje.
Na ta dan se verniki spominjajo
obhajanja Jezusove zadnje večerje z apostoli, ki predstavlja
ustanovitev zakramenta evharistije, spominjajo se tudi
zapovedi ljubezni in služenja drug drugemu.
Na veliki četrtek dopoldne škofje ordinariji skupaj z zbranimi duhovniki in ljudstvom v stolnih cerkvah darujejo
krizmene maše, ki so ime dobile po
sveti krizmi – oljčnem olju, obogatenem z balzamom ali dišavnicami, nad katerim škof zmoli posvetilno molitev. Dejanje posvetitve olja je pridržano škofu in ga opravlja samo enkrat na leto. Sveto krizmo duhovniki in škofje uporabljajo pri podeljevanju zakramentov (pri krstu, birmi ter diakonskem, mašniškem in škofovskem posvečenju) ter pri posvetitvi oltarja ali cerkve. Pri krizmeni maši škof
blagoslovi tudi krstno in bolniško olje, ki se uporabljata pri podeljevanju zakramenta krsta oziroma bolniškega maziljenja. Duhovniki pri tej maši
obnovijo duhovniške obljube in s tem pokažejo medsebojno povezanost ter povezanost s škofom in stolno cerkvijo.
Na veliki četrtek zvečer po cerkvah praznujejo postavitev dveh zakramentov:
evharistije in mašniškega posvečenja. Jezus je pri zadnji večerji, ko je s svojimi učenci obhajal velikonočno (pashalno) večerjo, blagoslovil kruh in vino ter ju dal jesti in piti učencem. Katoličani in drugi kristjani verujejo, da je Jezus kruh spremenil v svoje telo in vino v svojo kri. Omenjeni prvini pomenita Jezusovo realno navzočnost med njimi in ju častijo z vsem spoštovanjem. Veliki četrtek zato velja za
ustanovitveni dan evharistije, ko je Jezus daroval
prvo evharistično daritev ali mašo. Kristus je na veliki četrtek
postavil zapoved medsebojne ljubezni, kar je simbolično udejanil z
umivanjem nog učencem. Pri
obredu umivanja nog škof ali duhovnik vzame posodo z vodo ter izbranim vernikom ali predstavnikom vernikov umije in obriše noge, s čimer posnema Jezusovo umivanje nog apostolom pri zadnji večerji. Tako simbolično pokaže, da je kljub dostojanstvu duhovniške službe služabnik zaupanim ljudem.
Po koncu maše duhovnik s spremstvom prenese ciborij s posvečeno hostijo in posvečene hostije, ki so Jezusova navzočnost,
iz tabernaklja na posebno mesto oz. v t. i. ječo, ki predstavlja Jezusovo trpljenje v vrtu Getsemani.
Na veliki četrtek se v Cerkvi zahvaljujejo tudi za
zakrament mašniškega posvečenja, ki ga škofje v Cerkvi na Slovenskem običajno diakonom podeljujejo na praznik sv. Petra in Pavla, 29. junija.
R. R., vir: RKC